Saturday, February 7, 2009

Perkahwinan Masyarakat Batak Toba

Entry kali ini meceritakan perkahwinan masyakarat Batan Toba.Gambar ini dirakamkan ketika aku dan isteri bercuti disana pada bulan 8 tahun lepas. Ini merupakan julung-julung kalinya kesempatan yang aku perolehi ketika berada disana. Menurut pemandu pelancong kami Asdo masyarakat Batan ini, majlis meraikan kedua pasangan pengantin ini dengan majlis tari-menari.Menurut Asdo , di Medan ini terdapat 5 kaum Batak.
1. Batan Toba ( mereka ni tinggal di di sekitar Lake Toba)
2. Batak Karo
3. Batan Simalungun
4.???
%.???
2 lagi tak ingat , tapi dalam 5 jenis batak ni cuma ada 2 kaum jer yang islam,yang 3 lagi kebanyakan mereka menganut agama kristian, kalau sesiapa yang hendak ke Medan hati-hati kalau memasuki kedai makan takut-takut masuk kedai bukan islam . senang jer nak tau kedai tu islam ker tidak kalau signboard kat luar kedai tu ada tulis hidangan istimewa B1 & B2 jgn masuk.
maksud B1 tu Anjing .B2 pulak Babi.

kalau di Malaysia kita tempat benner , tapi disana jenis papan yang dihiasi
bunga plastik yang di susun sebegitu rupa megikut kehendak.

Pasangan yang di raikan

Majlis Tari-menari



Shahrizan sani
H/P : 013-3411106
Email : shahrizansani@yahoo.com
Photo Gallery :http://www.flickr.com/photos/shahrizansani/sets/

3 comments:

  1. info yg menarik bg aku yg x tau sgt psl masyarakat disana.insyaallah aku kan kesana.

    ReplyDelete
  2. pasni blh kembangkan sayap ke Medan pulak la ye..jadi wedding photographer utk kaum Batak ;)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete